Živimo u eri elektrifikacije, ali očigledno još uvek nismo naučili najosnovniju lekciju – da električni automobili i plug-in hibridi (PHEV) treba da se pune…
Toyota Research Institute otkriva da mnogi vlasnici plug-in hibrida svoje automobile tretiraju kao obične benzince – i jednostavno ignorišu kabl. Dakle, platili ste skuplji PHEV da biste ga koristili kao običan hibrid? Bravo, planeta vam zahvaljuje… ironično.
Kako bi rešila ovaj bizarni problem, Toyota razvija aplikaciju ChargeMinder, baziranu na bihejvioralnoj nauci. Ideja je da punjenje vozila postane nešto kao fitnes izazov – dobijate notifikacije, pratite „serije uspešnih dana“, dobijate motivacione poruke i male kvizove. Ukratko, Toyota je shvatila da vozače mora da tretira kao korisnike Instagrama: sve mora biti gamifikovano, u suprotnom nema discipline.
Testovi u SAD-u i Japanu pokazuju da aplikacija radi: U Americi se učestalost punjenja povećala za 10%, dok je zadovoljstvo vozača skočilo za 16%. U Japanu su vlasnici BEV i PHEV modela uskladili punjenje sa satima kada je dostupna obnovljiva energija – čak 59% češće – i punili prosečno 30 minuta duže tokom dana.
Toyota tvrdi da ovakve male intervencije direktno smanjuju emisije, jer se automobili češće pune u periodima kada električna mreža koristi čiste izvore energije.
U praksi, ChargeMinder znači da će vas telefon cimati svaki put kada zaboravite kabl. Iako zvuči pomalo patronizujuće, podaci pokazuju da vozači vole ovakvo „gurkanje“ – jer smanjuju troškove goriva, produžavaju domet električne vožnje i manje zavise od benzinskih pumpi. U Srbiji, gde je cena struje i dalje povoljnija od goriva (prosečno 11–12 din/kWh naspram ~200 din/litru benzina), redovno punjenje plug-in hibrida može značiti i ozbiljnu uštedu na godišnjem nivou.
Toyota očigledno smatra da nije problem u tehnologiji, već u ponašanju vozača. Zato je rešenje jednostavno: ako već niste dovoljno motivisani da uštedite novac i smanjite emisije, tu je aplikacija da vas nagradi „zlatnom zvezdicom“ kad ubodete kabl u utičnicu. Možda zvuči detinjasto, ali ako to znači manje dima iz auspuha – neka bude.