Da nam je neko pre nekoliko godina rekao da će vlasnici brenda Tesla – pionira električne revolucije – ostavljati svoje EV igračke i prelaziti na dizel kamionete, mislili bismo da je to vic...
Ali podaci iz Amerike govore drugačije: lojalnost kupaca brenda Tesla značajno je opala, a deo bivših vlasnika električnih automobila sada bira – verovali ili ne – dizel. Da, upravo ono gorivo koje su EV fanovi do juče proglasili relikvijom iz prošlog veka.
Prema izveštaju S&P Global, u drugom kvartalu 2025. lojalnost brendu Tesla u Americi pala je za 9,4% u odnosu na prošlu godinu i sada iznosi 58,1%. To je dovoljno da kompanija Tesla padne iza Forda (59,6%), dok je tek za dlaku ostala ispred Chevrolet brenda (58%). U poređenju sa Toyotom, Hondom ili Mercedes-Benzom, kompanija Tesla je i dalje u igri, ali trend je jasan – sve više vlasnika okreće se konkurenciji.
Glavni razlog? Oslanjanje na zastarele modele. Tesla Model 3 i Tesla Model Y jesu dobili osveženja, ali njihova osnova datira već godinama unazad. U svetu u kojem BMW, Mercedes-Benz i Toyota svakog meseca izbacuju svež arsenal, ponuda brenda Tesla deluje tanko. Dodajte na to političke eskapade Ilona Maska koje su sve manje šarmantne i sve više odbojni faktor, i jasno je zašto deo vlasnika okreće leđa električnim automobilima Tesla.
Najzanimljiviji deo istraživanja je broj onih koji potpuno menjaju pogonsko gorivo. Dok se 68,9% bivših Tesla vlasnika odlučuje za novi električni automobil, čak 31,1% prelazi na hibride ili vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Među njima, 2,9% bira upravo dizel. To su, verovatno, isti oni nesrećni vlasnici Cybertruck modela koji su završili za volanom Chevrolet Silverado kamioneta na dizel – jer ništa ne leči frustraciju kao dobar oblak crnog dima iz auspuha.
Kod prelaska na Chevrolet, 55% bivših Tesla kupaca bira benzince, 37% nove EV modele, a gotovo 8% – opet dizel. Ford privlači otpadnike brenda Tesla još šarenolikije: polovina prelazi na benzince, 29% ostaje uz struju, dok 5% odlučuje da im je dizel životna filozofija.
Šira slika je takođe problematična za tržište električnih automobila. Ukupna lojalnost kupaca EV modelima u 2025. pala je na 58,7%, sa skoro 68% pre dve godine. Za poređenje, benzinci i dizelaši i dalje drže oko 84% lojalnosti. Hibridi rastu, ali i dalje su u senci. Ono što dodatno boli kompaniju Tesla jeste činjenica da brendovi poput BMW i Mercedes-Benz, sa većim izborom električnih automobila, uspevaju da zadrže kupce i uvećaju svoj udeo.
Dakle, cena nije presudan faktor – većina domaćinstava koja napuštaju brend Tesla i dalje kupuju vozila u rangu od 60.000 do 75.000 dolara. Ključ je u izboru, raznovrsnosti i svežini ponude. Kompanija Tesla više nije „podrazumevani izbor“ u Americi, a vlasnici sve češće pokazuju da su spremni da promene stranu. Ako ništa drugo, bar sada znamo – ljubav prema brendu Tesla možda traje onoliko koliko traje baterija, ali dizel dim očigledno ima nostalgičnu privlačnost.