Ako ste pomislili da su impresivne prodajne brojke kineskih proizvođača automobila rezultat spektakularne potražnje — vreme je da pogledamo sitna slova…
Rojters otkriva da je deo automobilske industrije u Kini uveo praksu gde se automobili vode kao „prodati“ čim su osigurani, čak i pre nego što ih je iko zaista kupio. Drugim rečima: osiguranje dolazi pre vozača. A statistika — pre ključeva.
Kineski proizvođači, uključujući Neta i Zeekr, masovno su registrovali i osiguravali vozila unapred, da bi mogli da ih računaju u svoje mesečne prodajne izveštaje. Samo Neta je, prema navodima, na ovaj način prijavila više od 64.000 prodatih vozila između januara 2023. i marta 2024. — što je više od polovine ukupne prodaje u tom periodu.
Naravno, krajnji kupci saznaju za to tek nakon kupovine, kad primete da je njihovo “novo vozilo” već bilo osigurano na drugo ime. Neko bi rekao: rabljeno na papiru, novo u salonu.
U celom procesu nisu usamljeni. Među firmama koje su priznale ovu praksu — makar indirektno — nalaze se i SAIC VW, Dongfeng Nissan, GAC Toyota, GAC Honda i SAIC GM. Neki su u zvaničnim izjavama rekli da "ne odobravaju" praksu, dok su drugi jednostavno okrenuli glavu i rekli: “To rade dileri. Mi ništa ne znamo.”
S druge strane, GAC Honda i FAW Hongqi tvrde da kod njih nema osiguranja pre prodaje, a GM China insistira da broji samo stvarne isporuke. Tako da — neko ovde govori istinu. Samo što niko ne zna ko tačno.
U Kini se koristi dva sistema za merenje prodaje: Brojke koje prijavljuju proizvođači (prodaja dilerima), Podaci o osiguranju (vozila koja su registrovana i navodno predata korisnicima).
Problem? Ovi drugi brojevi su postali marketinški alat u borbi za prvo mesto u "nedeljnim top listama" na društvenim mrežama. A kako se cenovni rat među kineskim proizvođačima zaoštrio tokom 2023. godine, svi su želeli da izgledaju kao da pobeđuju — čak i kad su vozila stajala na parkingu i čekala stvarne kupce.
CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) pokušava da zaustavi korišćenje osiguravajućih podataka za PR svrhe, nazivajući ih “nepouzdanim” i “štetnim”. Ali u zemlji gde je digitalni marketing neraskidivo vezan za sliku brenda — teško je usporiti voz koji već juri u pogrešnom smeru.