Posle višemesečnog nadmudrivanja, predsedničkih pretnji i diplomatskog "ping-ponga", Sjedinjene Američke Države i Evropska unija postigli su gigantski trgovinski sporazum koji bi mogao da promeni pravila igre u automobilskoj industriji – i to na obe strane Atlantika.
Najveća promena za automobilsku industriju jeste spuštanje američkih carina na vozila iz EU sa 27,5% na 15%. Bolje nego najavljenih 30% koje je Tramp planirao da uvede od 1. avgusta, ali daleko od prosečnih 4,8% koje su važile pre njegovog povratka u Belu kuću.
Dakle: manji šamar nego što se očekivalo, ali ipak šamar.
Kao i uvek, Donald Tramp nije štedeo superlative. Dok je slavio dogovor sa predsednicom Evropske komisije Ursulom fon der Lajen, izjavio je: „Ovo je najveći dogovor ikada sklopljen.“ S obzirom da EU planira da od SAD kupi 750 milijardi dolara vrednu robu u naredne tri godine (nafta, gas, nuklearno gorivo, poluprovodnici), možda i nije preterao.
U paketu ide i 600 milijardi dolara direktnih evropskih investicija u SAD — uključujući vojnu opremu, jer se, kako vidimo, geopolitička sigurnost više ne meri u diplomama nego u dronovima.
Šta ovo znači za automobilsku industriju? Smanjenje carina na evropske automobile (i delove) daje olakšanje proizvođačima iz EU, pogotovo Mercedes, BMW, Audi i Volkswagen, koji inače izvoze značajan broj vozila na američko tržište.
Međutim, i dalje ostaju izazovi: 50% carina na čelik i aluminijum ostaju na snazi (za sada), kvote za uvoz sirovina tek treba da se definišu, i naravno, američki proizvođači traže reciprocitet, dok se u EU već oseća nelagodnost zbog uvoza skupih Tesli i SUV iz SAD.
EU je takođe pristala da smanji necarinske barijere na uvoz američkih automobila i određene poljoprivredne proizvode, ali detalji su i dalje „u izradi“.
Pitanje dana: Je li ovo nova era saradnje ili nova verzija pritiska?
Dok tržišta reaguju pozitivno (deonice su skočile), brojni analitičari ukazuju na činjenicu da ova vrsta sporazuma pre liči na politički reset nego na strateški plan. Tramp je pretnjama naterao EU za sto, a EU je kupila vreme — i mnogo američke robe.
Automobilska industrija je, kao i obično, uspešno preživela još jednu trgovinsku oluju. Ali pre nego što Evropljani otvore šampanjac zbog „samo 15% carine“, možda bi trebalo da sačekaju sledeći tvit iz Bele kuće.