Na tržištu polovnih automobila danas vlada dinamika nalik berzanskom ludilu. Cene skaču, padaju i ponekad nestaju brže nego što vlasnici stižu da operu vozilo.
Ali i u toj opštoj konfuziji, pojedini modeli posebno se izdvajaju – kao šampioni neplaniranog osiromašenja. Istraživanje koje je sprovela analitička kuća iSeeCars, na uzorku od čak 1,4 miliona vozila u SAD, jasno pokazuje: neki automobili u proteklih godinu dana izgubili su vrednost tempom koji ni najlošiji investicioni fondovi ne bi mogli da zamisle.
Na neslavnom vrhu liste nalazi se Tesla Model S. Električni pionir, nekada simbol luksuznog napretka, danas beleži pad vrednosti od neverovatnih 17,2 odsto godišnje, odnosno gotovo 10.000 dolara. Ako vam to ne zvuči strašno, dovoljno je zamisliti da svake godine, bez ikakvog napora, iz vašeg džepa iscuri solidan polovan automobil.
Ipak, s obzirom na godine staža Modela S i reputacione krize koje Tesla sve češće beleži, možda je ovakav scenario bio neminovan.
Ni ostali nisu prošli bolje.
Porsche Taycan, primer inženjerskog perfekcionizma i električnog luksuza, uspeo je da izgubi još više u apsolutnom iznosu – više od 13.400 dolara u samo 12 meseci.
Na sličnom putu su i Ford Explorer Hybrid, BMW 5-Series Hybrid, Maserati Levante, kao i Tesla Model Y, koji je sve do pre par godina važio za zlatno dete tržišta električnih SUV.
Kada se u obzir uzmu i Model 3 i Model X, Tesla ukupno drži čak četiri mesta među 20 najbrže depreciranih vozila u Americi. Iako ovo deluje kao ozbiljan udarac, zapravo je samo logična posledica agresivne politike sniženja cena koju kompanija primenjuje već dve godine, a koja je prvo oborila vrednosti novih vozila, a zatim automatski gurnula polovne modele nizbrdo.
Ono što dodatno iznenađuje jeste širina brendova pogođenih ovim trendom. Od luksuznih marki poput Maseratija i Mercedes-AMG, preko popularnih SUV modela kao što su Jeep Gladiator i Lincoln Aviator, pa sve do električnih pokušaja kao što su Hyundai Kona EV i Kia Niro EV – lista gubitnika je duga i šarolika.
Kada se sagledaju prosečne vrednosti po brendovima, Tesla prednjači sa padom od 10,1 odsto, dok za njom slede Chrysler, Maserati, Genesis i Dodge. Zanimljivo je da čak i Audi i Volvo, brendovi poznati po solidnom očuvanju vrednosti, beleže simbolične minuse, što samo pokazuje da tržište polovnjaka više nije sigurna luka ni za tradicionalne "bankare" među automobilima.
Iako globalne ekonomske promene, inflacija i smanjenje tražnje za luksuznijim modelima svakako igraju ulogu, realnost je jednostavna: kupci danas pažljivije biraju gde ulažu novac, dok modeli bez dovoljno jakog imidža ili tehničke superiornosti nemilosrdno tonu ka nižim cenovnim razredima.
Ako ste nedavno kupili polovnog Taycana ili Model S i već razmišljate o prodaji, možda je bolje da prvo udobno sednete. Jer pad vrednosti nije stvar budućnosti – već svakodnevne realnosti.
Tržište ne prašta ni slabe brendove, ni pogrešna očekivanja. I kako stvari stoje, u narednim godinama možemo očekivati još dramatičnija pomeranja.