Nissan na dijeti: Seku platforme, otkazuju fabrike i spašavaju ono što se još može spasiti

Nissan, nekada bastion japanske pouzdanosti i turbocharged emocije (sećate se Skyline R34, zar ne?), danas prolazi kroz nešto što se najbolje može opisati kao automobilski "interventni program mršavljenja". U najnovijem obraćanju javnosti, izvršni direktor Ivan Espinoza nije najavio samo plan — najavio je reanimaciju.

Ime plana? Re:Nissan. Ton? Očajnički.

Plan je jednostavan: smanjiti broj proizvodnih platformi sa 13 na 7 do 2035. godine, izbaciti 20.000 ljudi iz sistema, i ukinuti planiranu fabriku baterija. U prevodu: manji broj modela, brži razvoj, i pokušaj da se ogromne finansijske rupe zakrpe pre nego što ova japanska legenda postane fusnota u udžbenicima autoindustrije.

Nissan je samo u fiskalnoj 2025. godini zabeležio gubitak od 670,9 milijardi jena (oko 4,5 milijardi dolara). Toliko o zlatnim danima kad su "Z" modeli i GT-R dominirali svetom, a Primera bila pojam srednje klase.

„Moramo da se popravljamo hitnije i brže,“ izjavio je Espinosa, zvučeći kao čovek koji zna da ga čekaju neprospavane noći, politička natezanja i verovatno nekoliko udara u zid (bukvalno i metaforički). Pa šta ćemo konkretno dobiti iz ovog bolnog procesa? Novi Skyline (ne, ne onaj o kojem sanjate), novi C-segment SUV (globalni), novi Infiniti kompaktni SUV (jer luksuz mora opstati čak i kad se sve ruši oko njega).

U međuvremenu, kompanija pauzira rad na "naprednim" modelima posle 2026. godine. Drugim rečima, "ajmo prvo da spasimo sadašnjost, pa ćemo se baviti budućnošću ako doživimo 2030."

Nissan cilja da svaku regiju gađa sa prilagođenim pristupom: SAD: Hibridi i rebranding Infinitija (jer očigledno niko nije primetio da i dalje postoji), Kina: Fokus na NEV vozila (naravno), Evropa: B i C-segment SUV, jer je to jedino što se tamo prodaje, Bliski Istok: Veliki SUV, jer džipovi i pesak idu zajedno, Meksiko: Još uvek nejasno, ali sigurno će nešto biti sklopljeno.

U međuvremenu, 300 zaposlenih će biti zaduženo isključivo za "rezanje troškova". Ne razvoj, ne dizajn, ne inovacije — već Excel tabele i skraćenje budžeta. Da li osetite miris panike u korporativnom vazduhu?

Nissan pokušava da redefiniše sam sebe, ali s obzirom na gubitke, otkaze, zatvaranja i odlaganja – ovo je više autopsija nego renesansa. Ako Espinosa i njegov tim uspeju, 2026. bi mogla označiti preokret. Ako ne — Skyline bi mogao završiti kao nostalgija, a Qashqai kao zaboravljeni relikt.

U svakom slučaju, autoindustrija se klima, a Nissan hoda po žici. Sledeće dve godine će pokazati da li su japanski inženjering i latinoamerička energija (hola, Espinosa) dovoljni za povratak iz limba.

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2025. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group