Kako je skromni i legendarni Peugeot 505 spasio kompaniju Aston Martin

Egzotični automobili neretko su povezani sa dosta svakodnevnijim modelima i to daleko češće nego što možete misliti...

Brojni ljudi znaju priču o tome kako je Lamborghini Diablo pozajmio svoje farove od Nissan 300ZX linije ili kako je Jaguar XJ220 podelio svoje farove sa Rover 216 modelom. Međutim, priča o tome na koji je način skromni i legendarni Peugeot 505 model povezan sa kreiranjem Aston Martin Vantage serijom ne zasniva se na običnom deljenju delova, već i na kreativnom načinu razmišljanja i nešto dobrog starog pretproizvodnog povezivanja kako bi se rešio jedan veoma komplikovani problem.

Ova epizodu u autoindustriji otkrio je Stiv Edvards koji je radio kao inžinjer pripravnik u Aston Martin brendu 1993. godine. Tokom razvoja nečega što će na kraju postati V8 Vintage mašina bazirana na Virage modelu, tim se susreo sa veoma velikim problemom. Prototip modela je razvijao toliko veliku količinu obrtaja da je diferencijal konstantno iskakao sa zadnjih nosača, što definitivno nije idealno u bilo kojoj situaciji.

Naravno, ovo nije ništa preterano iznenađujuće kada se u obzir uzmu cifre sa kojima je kompanija radila, a radi podsećanja, bitno je naglasiti da je Vantage preuzeo 5,3 litara veliki V8 agregat Virage modela, opremljenog parom super-punjača. Rezultat svega predstavljale su performanse koje su za to vreme bile izvanredne, ali impresivne i prema današnjim standardima sa 550 ks i 752 Nm obrtnog momenta, pri 4.000 rpm.

Prema tada mladom Stivu Edvardsu, glavni inžinjer je sugerisao da se koristi torque tube sistem. Naravno, sledeće pitanje koje je ostatak tima postavio bilo je gde mogu pronaći ovaj sistem, jer je torque tube u suštini šuplji tunel velikog prečnika uglavnom kreiran od čelika. Jedan kraj ovog segmenta povezan je sa pogonskom osovinom, dok je drugi pričvršćen za menjač, a kroz njegovu cev prolazi pogonsko vratilo. Prednosti torque tube sistema pokazale su se veoma korisnim u primeni u teškim uslovima, jer popravlja struktrunu čvrstinu i pomaže da se povežu menjač i diferencijal.

Međutim početkom devedesetih, samo je nekoliko proizvođača i dalje koristilo torque tube sistem, a dok je Chevrolet Corvette bio poznat po upotrebi ovog dela za prenos snage, šanse da se u to vreme nađe potpuno novi američki sportski automobil na britanskim otpadima bile su ravne nuli. Međutim, jedan legendarni automobil je nastavio da koristi ovu postavku i njega je bilo daleko lakše pronaći u bilo kom stanju. Peugeot 505 je bio poslednji model sa zadnjom vučom francuskog proizvođača i nastavio je dugu liniju solidnih i pouzdanih automobila, čije korene možemo pratiti sve do 203 i 404 serija.

Iako zapadu nije bio preterano interesantan, posebno zbog konkurencije u vidu BMW E30 modela, 505 je bio najviše cenjen na mestima kao što je Afrika, sa svojom reputacijom za sjajne performanse na terenima koji ne praštaju, tako da su tokom devedesetih i početkom dvehiljaditih godina ovi modeli bukvalno nestajali iz Evrope i transportovani na afrički kontinent, što legitimno, što nelegalno. Izdržljivost legendarnog 505 modela postignuta je zahvaljujući starom dizajnerskom etosu kompanije Peugeot, što je značilo da je bio samo jedan od svega nekoliko modela koji poseduje daleko izdržljiviju torque-tube postavku.

Ovo je jedna potpuno neočekivana i neverovatna priča za koju malo ko zna i koja je zapravo zaveštanje o tome na koji je način tada penzionisani Peugeot 505 spasio razvoj jedne od najboljih tvorevina kompanije Aston Martin.

N.Đ.

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2024. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group