Istorija Formule 1

Svake godine, jedanaest timova Formule 1 učestvuje u sedamnaest trka na pet kontinanata. Ovaj sport je industrija vredna tri biliona dolara godišnje...


Britanski timovi u poslednjih 40. godina dominiraju u Formuli 1, a trenutno im se samo Ferari može suprostaviti. Ipak, stvari nisu uvek bile takve, jer je Mercedes bio nepobediv 30- ih godina prošlog veka. ,,Hitler je stalno hteo dokazivati da je Nemačka najbolja zemlja u Evropi, kao i da radi sve bolje od drugih. On je naredio Mercedesu da napravi najbolji automobil, kako bi dokazao svoju teoriju da je Nemačka daleko ispred svih", rekao je Marej Valker, komentator Formule 1. Rezultat Mercedesovog napornog rada je bio model W154, zahvaljujući kojem je tim Mercedesa bio nepobediv dugi niz godina. Pre Drugog svetskog rada, Mercedes je dominirao na Grand Prix trkama i ostvarivao neverovatne rezultate. Nakon Drugog svetskog rata, pošto je Nemačka bila na kolenima, Velika Britanija je htela da zauzme vodeću poziciju Mercedesa u svetu trkanja. Međutim, to im nije pošlo za rukom, iako su se timovi iz te zemlje mnogo trudili da postanu lideri u trkačkom sportu.

Ekipa Mercedesa Benza se 1954. godine vraća na Grand Prix, i imala je sve što nisi imali Britanci. Nakon samo jedne sezone, Mercedes je nastavio da bude dominantan u trkačkom sportu. Međutim, na LeManovoj trci, Mercedesov automobil je odletio  u publiku, gde je život izgubilo više od 18 osoba.  Mercedes se tada povukao iz takmičenja. U međuvremenu, Ferari je beležio sjajne rezultate na trkama i postao skoro nedodirljiv. Britanski proizvođači automobila su tražili načine da im se suprotstave. Pozajmljivali su motore od Forda i stvari su krenule da idu na bolje.  Tokom 60- ih godina prošlog veka, britanski timovi su postojali sve bolji, a kasnije i najbolji.

Formula 1 mnogo zavisi od gledalaca, jer bez gledalaca nema sponzora. Bez sponzora ne bi bilo novca za tehnologiju, a bez tehnologije ne bi bilo Formule 1. Ipak, tehnologija je velika opasnost za ovaj sport, prvenstvenog zbog toga jer bolidi postaju sve više pametniji, što znači da vozač manje učestvuju u njihovoj kontroli. Tehnologija je uvek bila deo Formule 1, ali sredinom 70- ih godina prošlog veka ona je doprinela da jedan tim bude u velikoj prednosti u odnosu konkurenciju. Inžinjeri nisu samo više kontrolisali šta njihov vozač vozi, već i kako i vozi.  Avioni su ih inspirisali da na drugačiji način prave automobile, i mnogo toga je urađeno na osnovu njih.  Avioni su bili fleksibilni i jaki, a automobilima su takve karakteristike bile potrebne da dobiju trku. Položaj sedišta, veliki motori i izduvne grane su samo neke od sličnosti između automobila i aviona. Takođe, časovi avijacije su bili obavezni svim vozačima, jer je bilo potrebno ukazati im na određene stvari koje su zajedničke avionima i automobilima. 

Ovaj sport je neprestana borba za prevlast. Timovi se bore za sponzore, tehnologiju, poene..., a takva borba je mnoge ljude učinila izuzetno bogatim.  Pored toga, britanski timovi polako gube dominicaju u F1, a Japan, Francuska i Nemačka postaju veliki favoriti za preuzimanje trona. Veliki proizvođači automobila ulaze u svet Formule 1, a jedan je od njih je je i BMW koji želi da parira Mercedesu i ostvari što bolje rezultate.  

Od 2000. godine, u Formuli 1 je dozvoljena kontrola stabilnosti, ali ona ne ubrzava bolid, samo ga čini lakšim za vožnju. Tehnologija  je na mnogo načina unapredila ovaj sport, ali isto tako i uništila.

A. D.

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2020. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group