Youngtimer ludilo: Zašto ljudi plaćaju 15.000 € za Golfa 2?

Sećate se kad je Golf Dvojka bio samo stara kanta koju je tetka ostavila u garaži jer je „povukao ulje“?

Danas, ta ista kanta – ako ima petoro vrata, dobar lak i kilometražu ispod Meseca – vredi više od polovnog Passata iz 2016. godine. Dobro došli u eru youngtimera, gde se devedesete ne vraćaju samo u modi, već i na parkingu ispred zgrade.

Golf 2, nekada simbol proseka, danas je predmet obožavanja. I ne samo Golf – tu su i Kadett GSi, BMW E30, Mercedes W124, čak i Yugo GV u inostranstvu. Neko će reći: kolekcionarstvo. Neko drugi: investicija. A neko treći, onako iskreno – ludilo.

Tržište youngtimera, odnosno automobila iz perioda '80-ih i '90-ih, eksplodiralo je u poslednjih nekoliko godina. Auto koji je pre desetak godina vredeo 800 evra danas se prodaje za 7.000, pa i više, pod uslovom da je „prvi lak“, „garažiran“, i ima neki kultni detalj – četvrtasta svetla, OEM felne, ili nalepnicu iz servisa iz 1994.

U samom vrhu ove pomame – Golf 2. Nemački kompakt koji je tada bio svuda, danas je redak kao poštena vožnja u Beogradu bez rupe. I baš ta retkost, u kombinaciji sa nostalgičnim idealizovanjem, diže cenu do neslućenih visina. U oglasima se sve češće viđaju primerci za 10.000, 12.000 pa i 15.000 evra – i to ne GTI modeli, već obični CL sa 1.6 motorom i crnim branicima. Ludilo? Možda. Biznis? Definitivno.

Ko su ti ljudi koji to plaćaju? Nisu to više samo kolekcionari. To su ljudi između 35 i 50 godina, koji su odrasli uz Dvojke, trojke, Lade i Kadette, i koji danas imaju para – ali i želju da vrate vreme. Za njih je Golf 2 vremeplov. Nije stvar u vožnji, stvar je u emociji. Zvuk zatvaranja vrata. Onaj retro miris iz kabine. Radio kasetofon Blaupunkt. „Kad sednem unutra, osećam se kao klinac kad sam polagao vozački“, reći će vam.

Ali ima i onih koji tu vide biznis. Kupiti, srediti, pa prodati u Nemačku, Holandiju ili Austriju. Tamo je youngtimer kultura otišla korak dalje – s klubovima, događajima i čak osiguranjem specijalno za oldtajmere. A Golf 2 je, hteo to neko da prizna ili ne, evropska ikona.

Gde je granica? Granica je... pa, prilično rastegljiva. Jer dok jedni traže 5.000 evra za skoro fabrički očuvane primerke, drugi idu do 15.000 za restaurirane modele sa šahovskim presvlakama i retro-felnama. Problem je što cena nije uvek u skladu s realnim stanjem – često se plaća više za uspomenu nego za metal. A tu dolazimo do ključnog pitanja: da li kupujete auto, ili emociju?

Za 15.000 evra možete kupiti Audi A4 iz 2020. godine. Ili Golf 2 GTD iz 1991. s obnovljenim enterijerom i, navodno, originalnih 127.000 km. Vaš izbor. Jedno vas vozi tiho i udobno. Drugo vam škripi, smrdi na benzin i vraća 30 godina unazad – ali sa osmehom.

Youngtimer kultura je u punom zamahu, i to više nije trend – to je tržište. Ljubav prema starim automobilima se danas vrednuje novcem, i to ozbiljnim. Golf 2 je samo vrh ledenog brega – ali savršeno simbolizuje sve ono što današnjoj auto-industriji fali: dušu, jednostavnost, i vezu sa vozačem.

Ili kako bi neki rekli: „Možeš ti danas da kupiš auto sa 15 senzora i 4 ekrana, ali nijedan ti neće zamirisati kao Golf 2 kad upališ grejanje.“

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2025. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group