Koliko često je potrebno menjati ulje u motoru?

Menjanje ulja predstavlja jednu od najvažnijih stavki kada je reč o održavanju motora sa unutrašnjim sagorevanjem...

Decenijama unazad servisni raspored je bio potpuno jasan i idealno bi bilo menjati ulje u intervalu od pet do petnaest hiljada pređenih kilometara ili na oko tri meseca. Naravno, ovo varira od upotrebe vozila, viskoznosti ulja i proizvođača modela, ali prosek koji se izvlači u okviru normalnih svkaodnevnih uslova vožnje i svih automobila u globalu iznosi pet hiljada kilometara. Međutim, danas, stvari su se dosta promenile i zbog toga neretko kod vlasnika dolazi do zabune. Koliko često je zapravo potrebno menjati ulje i zbog čega je potrebno paziti na redovan mali servis?

Prethodnih godina raspored za promenu ulja prilično je promenjen i standardna tri meseca sada su za mnoge zamenjena isključivo motrenjem kilometraže. Nakon toga, kompanije koje proizvode ulja krenule su da predstavljaju varijante za koje tvrde da mogu do petnaest hiljada kilometara ili čak duže bez potrebe za menjanjem. Naravno, ne želimo da kažemo da kompanije nisu u pravu, posebno zbog toga što se u razvoj rafinisanja i testiranja njihovih proizvoda ulaže svemirska tehnologija, dok su kontrole kvaliteta izuzetno striktne kada su ovakve stvari u pitanju, tako da one definitivno znaju šta njihovi proizvodi mogu ili ne.

Istovremeno, tu su brojne promenjive kada je u pitanju zamena ulja i mali servis, a one zavise od kvaliteta performansi samog agregata tokom vremena, nevezano za intervale promene njegovog ulja, na koji se način motor koristi, da li se vlasnik drži istog brenda i količine koja je propisana fabrički, da li menja filter regularno ili preskače nešto od ovoga sa vremena na vreme.

Naravno, svi smo u jednom momentu čuli priče drugih vlasnika da nešto od prethodno pomenutog zanemare povremeno i zbog toga završavaju sa motorom koji može da se baci. Sa druge strane, tu su priče nekih, a makar jednog takvog vlasnika poznajemo svi, koji tvrde da ne menjaju ulje godinama. Sa druge strane, ponekada se desi i da neko ko redovno ide na mali servis i pravilno održava svoj automobil opet završi sa kvarom na motoru.

Nije svaki primer anegota, jer je priča glavnog tehničara kompanije Toyota otkrila problem sa fabričkim predlogom za promenu ulja na svakih petnaest ili šesnaest hiljada kilometara, jer je uprkos ispunjavanju ovog uslova jedan vlasnik ostao oštećenog motora, zbog čega je on morao biti uklonjen i zamenjen drugom jedinicom sa svega 180.000 pređenih kilometara u životu. Ovo deluje kao velika kilometraža, ali ako uzmete u obzir nebrojeno slučajeva u kojima su motori ove kompanije dostizali milionske cifre, onda 180.000 za jedinicu u dobrom stanju definitivno predstavlja mačiji kašalj.

Stoga, verovatno je najbolje držati se već proverenog sistema i ipak odraditi mali servis na pet hiljada kilometara jer ne smemo zaboraviti da koliko god da je dobro, motorno ulje vremenom gubi svoja svojstva i što duže radi u motoru menja svoju viskoznost, degradira i na kraju čini mašini više štete nego koristi.

N.Đ.

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2024. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group