Potencijal i razvoj električnih automobila u svetu

Više slika

Više slika

Širom sveta beleži se rast popularnosti vozila u potpunosti na električni pogon, ali i dalje u nedovoljnoj meri kako bi se promenio uticaj industrije na životnu okolinu.

Predstavljanje novog Teslinog Modela 3 izazvalo je lavinu narudžbina koje dostižu brojku veću od 250,000 za automobil koji se očekuje na ulicama tek za više od godinu dana. Model 3 je izazvao veliku pažnju javnosti i povukao ljude da ostave depozite veće od hiljadu dolara za model koji nikada nisu isprobali na putu, a većina nije nikada posedovala automobil na električni pogon. Pozitivna slika koja je stvorena o Teslinom novom remek delu, upoređujući ga sa Fordovim Modelom T, doprinela je da automobili na električni pogon u potpunosti postanu nešto sasvim normalno. Problematika koja stoji iza cele sage o automobilima na električni pogon je ipak nešto kompleksnija nego što to izgleda na prvi pogled.

Tehnologija alternativnih pogonskih opcija za automobile napreduje svakim danom, ali celokupno tržište je i dalje izuzetno malo. Kompanija Tesla tokom 2015. godine na ulice isporučuje više od 50,000 svojih primeraka, dok globalna prodaja automobila na svetskom nivou dostiže čak 72 miliona automobila. Model 3 će bez sumnje još više povećati brojku ekoloških automobila, ali uz velike probleme da ispuni sve porudžbine na vreme.

Osim problema u kapacitetima proizvodnje, ostaje činjenica da je posedovanje jednog automobila na električni pogon i dalje stvar stava osobe, koja prihvata sve probleme sa kojima se može susresti. Potrebno je još uvek imati čvrstu odlučnost za kupovinu takvih modela, znajući da se tokom svakodnevne upotrebe vlasnik može sustresti sa nedostacima mesta za punjenje, servisne mreže, omogućene autonomije vozila, cene održavanja ili troškovima prepravke kućnih izvora energije za potrebe punjenja baterija na automobilu. Dalji brži napredak tehnologije, a posebno popularnosti ove vrste vozila mnogo zavisi od političkih odluka, na lokalnom i na svetskom planu.

Na popularnost kompanije Tesla dosta utiče pozitivna medijska slika harizmatičnog lidera kompanije Elona Muska, koji se savršeno uklapa u već legendarnu sliku zaslužnih inovatora poput Stiva Džobsa. Teslini modeli u mnogo elemenata podsećaju na liniju Apple proizvoda, koji osvajaju kupce svojim naprednim tehnologijama i dizajnom, ali uz pristupačnu cenu. Osnovna verzija Modela 3 dolazi po ceni od 35,000 dolara i autonomijom od 300 kilometara, zadržavajući visoke standarde prepoznatljivog kompanijskog dizajna i upotrebe vrhunske tehnologije.

Model 3 če dobiti oštru konkurenciju u vidu Ševroletovog modela Bolt i Nisanovog Leaf-a. Za sada, bitka će se voditi samo na osnovu dizajna, cene i slike koje kompanije kreiraju u javnosti, dok se prava promena očekuje na dalekom istoku. Velika promena u pogledu masovne upotrebe modela na električni pogon i prvog istinskog revolucionarnog Modela T u klasi ekoloških vozila, doći će najpre kroz tržišta Indije i Kine. Političke odluke i sprečavanje ekološke katastrofe u najmnogoljudnijim zemljama na svetu, doprineće razvoju pristupačnih modela za korisnike koji se neće voditi dizajnom i imenom proizvođača, već potrebom i vođeni zakonima zemalja u kojima žive.

U Kini je tokom prošle godine prodato više od 200,000 električnih vozila, od čega je većina proizvedena lokalno i bez namera za plasman na strana tržišta, dok se do 2020. godine očekuje prodaja od 2 miliona primeraka godišnje. Situacija nije tako optimistična u Evropi i Severnoj Americi. Uz niske cene automobila, goriva i bez opasnosti od toksičnih oblaka nad gradovima, primamljivija je opcija za tradicionalne vrste automobila. Neki znaci su pozitivni, poput primera Holandije gde se očekuje zabrana automobila na fosilna goriva do 2025. godine.

Osim problema zagađenja okoline, razvoj električnih automobila ne rešava ostale probleme koji se pojavljuju u saobraćaju. Zagušene ulice i dalje ostaju česta slika, dok se nove generacije vozača sve više oslanjaju na upotrebu aplikacija poput Ubera ili drugih koji omogućuju zajedničko raspolaganje vozilima, sa tendencijom da se tradicionalno vlasništvo jednog vozača nad jednim ili više automobila vremenom izgubi.

Velikim proizvođačima svakako odgovara trenutno stanje, gde osim određenih investija u inovativne tehnologije, sa manjim pomeranjima na tržištu i bez velikih političkih odluka, status automobila na električni pogon ostaje u nekoj vrsti statusa kvo, bar u dogledno vreme.

N.S.

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2024. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group