Ako ste pomislili da su samovozeći taksiji dovoljna doza adrenalina za gradske ulice, Kalifornija vas pozdravlja s novim izazovom: tegljači od 20 tona koji sami upravljaju sobom, bez vozača, samo uz pomoć softvera, senzora i – dobre volje algoritma. Jer, šta bi moglo poći po zlu kada autoputem juri 40 tona tereta u režimu "beta test"?
Kalifornijski DMV upravo je predložio izmene regulative koje bi, ako budu usvojene, omogućile testiranje autonomnih teških vozila na državnim autoputevima. Da, to uključuje šlepere i druge kamione teže od 5000 kilograma, što u prevodu znači – dovoljno mase da pretvore grešku u softveru u filmsku katastrofu.
Do sada su autonomna vozila u Kaliforniji bila ograničena na "laka" putnička vozila – poput Waymo taksija ili Teslinih beta projekata koji više puta dnevno podsećaju da „vozač mora ostati pažljiv“. Sada bi i vozila koja zapravo imaju potencijal da zgnječe kuću mogla ući u igru. Uz dozvolu, naravno.
Uslovi? Pola miliona test milja, ograničenje na određene autoputeve i odobrenje DMV. Čini se kao razuman kompromis između bezbednosti i – pa, testiranja budućnosti u realnom vremenu, s realnim ljudima u vozilima oko njih.
Zvaničnici kažu da je Kalifornija samo pokušala da stigne druge države koje su već ušle u ovu igru – poput Teksasa, Arizone i Arkansasa. I zaista, u svetu gde su već testirane dostave pica bez vozača i taksiji koji dolaze sami, teški kamioni su samo logičan sledeći korak. Ili logična sledeća noćna mora.
Autonomous trucks aren’t just for Texas! We’re looking west to California and readying our self-driving technology to handle the toughest situations drivers face on the highway. Learn more about how we’re planning for safer roads in the Golden State: https://t.co/9Aj6TJ2JEd pic.twitter.com/Pm9s6tDfZj
— Aurora (@aurora_inno) August 27, 2024
Nove regulative takođe bi postrožile pravila za postojeće AV testere, koji bi morali da imaju detaljniji sistem dozvola, više faza validacije, i učestalije izveštavanje o incidentima. Što je, priznajemo, pozitivna stvar – jer ako već testiraš robota koji te može voziti, barem se potrudi da znaš kad se pokvario.
Naravno, ovo se sve dešava dok se federalna administracija zalaže za labavije standarde i smanjeno izveštavanje o udesima autonomnih vozila. Idealan trenutak za Kaliforniju da pokaže da je i dalje tehnološki lider – ili da bar izgleda kao da zna šta radi.
Prva javna rasprava zakazana je za 10. jun, a do tada svi koji imaju mišljenje (ili kamion) mogu dati komentar. A vi, ako sledeći put na autoputu pored vas prođe šleper bez vozača – ne paničite. Samo se setite: to je budućnost. Ili barem Kalifornijska verzija iste.