Nastanak Zastave iz Kragujevca

Zastava automobili su najstariji industrijski kompleks u Srbiji, sa tradicijom dužom od pet decenija. Nekada je to bila fabrika sa ostvarenim  izvozom u 74 zemlje sveta i proizvodnjom od preko 4 miliona automobila.


Na referendumu 26. avgusta 1953. godine doneta je odluka o proizvodnji automobila u „Zastavi“. Tog dana se 96 odsto zaposlenih u tadašnjim Zavodima „Crvena Zastava“ saglasilo sa uvođenjem nove vrste proizvoda. 

Već 1953. godine, u kragujevačkoj fabrici sklopljeno je 162 vozila. Bili su to terenci Jeep Willys. 

Ugovor o otkupu licence sa „Fijatom“ je potpisan 12. avgusta 1954. godine, a tri meseca kasnije počela je montaža prvih primeraka „Fijata“ AP-55 (Kampagnola), „Fijata“ 1400 BJ i „Fijata“ 1100 B. Definitivno, Kampagnola nije spadala u vozila koja se uplaše kada vide nepristupačan teren. 

Nakon prvih „Zastavinih“ koraka u auto industriji sklapanjem „Fijata“ 1400, legendarni „fića“ je u više verzija proizvođen od 18. oktobra 1955. do 18. novembra 1985. godine. Za to vreme, iz fabrike je izašlo ukupno 923.487 primeraka. 

Pored toga što je „fića“ bio pristupačan, bio je i neverovatno šarmantan, što ga je i učinilo najslavnijim automobilom marke Zastava u istoriji. Kao jedno od najboljih rešenja u kategoriji malolitražnih vozila, „Fića“ se definitivno svrstao među prevozna sredstva sa najjačim karakterom. 

Neki automobili ostave trag svojim tehnološkim ili stilskim inovacijama, a drugi ulogom koju su imali u kulturi čitavih nacija i generacija. 

Samo mali broj, međutim, ostane upamćen kako po tehnologiji tako i po izazvanim emocijama, a još manji ostavi toliki trag da postanu prave ikone svog doba. Mada je postao modni hit odmah po nastupu u javnosti, sada već davne 1955. godine, „fića“ je i danas u trendu.

„Fića“ je započeo život kao Fiat 600, dizajniran od strane legendarnog „Fijatovog“ inženjera po imenu Dr. Dante Giacosa (1905-1996). Njegov zadatak je bio da stvori mali, štedljiv i jeftin automobil sa mestom za četiri putnika, naslednika modela Topolino (Fiat 500). Kao rezultat je nastao prvi monovolumenski automobil u istoriji. 

Dr. Giacosa je bio opčinjen „Vespinim“ skuterima stvorenim od strane dizajnera helikoptera po imenu D'Ascanio, a u skladu s tim je smatrao da je Italijanima potrebna Vespa na četiri točka. U roku od samo deset meseci, Giacosa je konstruisao prvi monovolumen na svetu sa „unibody“ karoserijom i motorom smeštenim pozadi radi uštede na težini.

„Fića“ je za tadašnju Jugoslaviju učinio isto što je Fiat 600 uradio za Italiju – postavio je čitavu naciju na točkove. U najvećem broju verzija jedva da je bio u stanju da postigne brzinu od 60 km/h. Pa ipak, mali robusni automobil je ipak bio savršen za prevoz od tačke A do tačke B i uspeo je da učini mobilnim čitave generacije kao što je to malo vozila uspelo – pomislite samo na Austinov Mini u Britaniji i Citroen 2CV u Francuskoj.

Tako je započela priča o nacionalnom automobilu - legendarnom Fići...

A.N.

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2020. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group