Dan bezbedne vožnje u smeru koji život čuva

„Dan bezbedne vožnje u smeru koji život čuva“ – tema je današnje konferencije i panela (sreda, 2. novembar 2022. godine) koja je održana u rezidenciji Švedske ambasade u Beogradu od 10 do 13 časova.

Na konferenciji su učestvovali: Tamara Mihajlović, „Axkid Srbija“, Aleksander Pejre Dutrej (Alexander Peyre Dutrey), zamenik ambasadorke Švedske, Branko Stamatović, Slaviša Lakićević, načelnik uprave policije, MUP Srbije, Branko Stamatović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije i Anton Wall, potpredsednik „Axkid Švedske“.

Statistika saobraćajnih nezgoda u Srbiji, pokazuje da je, tokom prethodnih deset godina stradalo 126 mališana i to najviše u automobilu(56%), trećina (29%) na ulici, dok je svako osmo dete (12%) stradalo na biciklu. Nasuprot Srbije, Švedska je zemlja u kojoj nema poginule dece u nesrećama i koja je razvila sopstveni sistem bezbedne vožnje za najmlađe. Ova skandinavska zemlja prva je uvela obavezno vezivanje pojasa, a potom i obavezno sedište za decu postavljeno u pravcu suprotnom od kretanja vozila. Danas se Švedska smatra jednom od najbezbednijih zemalja u saobraćaju s upotrebom pojasa od 96% do 97%.

„Godine 1997. švedski parlament predstavio je inicijativu „Vizija 0“, s namerom da smanji broj smrtnosti i teških povreda u saobraćaju na nulu. Nismo još dostigli cilj, ali radimo svi zajedno na tome i Vlada i kompanije, te je taj broj, prvi put prošle godine, bio ispod 200 poginulih. Postavili smo kamere na javna mesta, uveli ograničenje vožnje i učinili puteve bezbednim i sigurnim. Kroz bilateralnu saradnju sa Srbijom, švedski stručnjaci su radili na zajedničkim projektima s ciljem unapređenja srpske putne mreže, integracijom i povećanjem bezbednosti na putevima i zaštitom okoline tokom izgradnje puteva.“ istakao je Aleksander Pejre Dutrej (Alexander Peyre Dutrey), zamenik ambasadorke Švedske.

Primer Švedske i „Viziju 0“  postavile su i ostale zemlje Evrope, postavljajući jasan cilj - 0 poginulih osoba u saobraćajnim nesrećama. Na koji način se u Srbiji može primeniti „švedski model“ bezbedne vožnje dece, zašto je važno postavljati bebe u smeru obrnutom od pravca vožnje i kada ga treba tako postaviti; kako treba pravilno vezivati pojas – tema je o kojoj su govorili učesnici konferencije. Posle prezentacije bezbednog postavljanja sedišta za decu, održana je i panel diskusija u kojoj su učestovali: Milan Arsić, direktor prodaje, „Volvo car centar Beograd“, Mladen Alvirović, osnivač NAVAK, vozačke akademije i SAT medija, prof. dr Krsto Lipovac, Saobraćajni fakultet i Marina Nestorović, majka koja je preživela saobraćajnu nesreću sa detetom.

Slaviša Lakićević, načelnik uprave policije u Ministarstvu unutrašnjih poslova izjavio je da se nada da će i Srbija dostići „Viziju 0„ u narednom periodu. „Sa agencijom za bezbednost saobraćaja, u prethodnim godinama obučili smo oko 1 700 policijskih službenika pravilnoj kontroli bezbednosnih sistema i prevoženja dece. Nadam se da ćemo u narednom periodu svedočiti odgovornijoj i boljoj upotrebi dečjih sedišta i prevoženja dece.“ – zaključio je Lakićević.

S obzirom na poražavajuću statistiku broja poginulih na putevima u Srbiji, neophodno je što pre primeniti „švedski model bezbedne vožnje“ na putu kao jedan od načina ostvarenja strategije bez poginulih i saobraćaju.

IZJAVE UČESNIKA KONFERENCIJE:

„Nadamo se da je ovo jedan početak saradnje, koji će rezultirati podizanju svesti građana o preduslovima bezbedne vožnje dece, Ako je fizika nedvosmisleno dokazala da ćemo im vožnjom u suprotnom smeru obezbediti pet puta bezbedniju vožnju, nego što je vožnja u istom smeru u kojem se kreće i automobil, naša dužnost kao roditelja je da im neizostavno omogućimo bezbednu vožnju.“ istakla je Tamara Mihajlović iz AXKID Srbija.

Branko Stamatović iz Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije izjavio je da: „U Srbiji 69,1 % roditelja koristi dečja sedišta u automobilu i pojas za decu do tri godine, dok za decu od 4 do 12 godina, procenat upotrebe sistema za zaštitu je manji, te samo 47,3 % dece koristi sedište i/ili pojas.“

Anton Wall, Axkid Švedska, preneo je korisno švedsko iskustvo: „Bezbednost dece u saobraćaju je dug proces na kojem treba stalno i posvećeno raditi, jer uvek ispočetka treba da obrazujete nove roditelje i novu decu. Švedska je na tome radila godinama i išli smo malim koracima: od zakonskih regulativa, boljih puteva, testiranja dečjih auto-sedišta i edukacije roditelja i dece. Postavljanje sedišta u obrnuti smer od smera vožnje automobila, zapravo štiti najosetljivije delove dečjeg dela: vrat i glavu deteta i predeo stomaka, koji su, najviše ugroženi tokom sudara s drugim vozilom. Naše iskustvo je bazirano na najboljoj praksi, a inovacije koje stalno uvodimo su bazirane, takođe na bezbednosti dece u saobraćaju.“

Profesor Krsto Lipovac, sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, naglasio je sledeće: „U narednom periodu bilo bi značajno uraditi tri stvari: prvo, sve mere treba da budu zasnovane na nauci i najboljoj svetskoj praksi. Drugi pravac delovanja, svakako jeste edukacija koja mora ići zajedno sa praktičnim, tj. pokaznim vežbama. I treći pravac jeste policijska prinuda.“

STATISTIKA u Srbiji:

  • u 2022. godini, do sada stradalo 11 dece, što je više nego za celu prošlu godinu;
  • oko 1 200 dece godišnje bude povređeno na putevima Srbije,
  • u proseku 11 dece godišnje izgubi život u saobraćaju.
  • oko 30% koji su stradali u vozilima nije koristilo pojas, ili sedište za decu ili nije bilo propisno postavljeno u sedište;
  • najviše dece strada u putničkim vozilima;
  • 56% dece poginulo je u automobilu, trećina (29%) na ulici kao pešaci, dok svako osmo dete (12%) strada na biciklu.

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2024. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group