Kako je nastao Favorit: prvi model sa motorom na prednjoj strani

1988. godine, duga linija Škoda modela sa motorima i pogonom na zadnjoj strani završila je svoju karijeru...

Nova era kompanije startovala je sa Favorit modelom, koji je svoje ime pozajmio od serije koja je kreirana između 1936. i 1941. godine. Ovo je bio prvi Škoda automobil sa motorom na prednjoj strani, dok je češki brend želeo da dokaže svoj novi potez i predstavi ga kao veliki uspeh. Kako bi to izveli, ljudi ove kompanije okrenuli su se trkama, tačnije reliju što se već uz dobru bazu u ovom segmentu ispostavilo kao brilijantan potez, posebno zbog toga što je automobil dominirao svojom klasom.

Dizajniran od strane brenda Bertone, Favorit je izgledao veoma lepo u reli verziji, koji je razvio popularni reli vozač, Vladimir Berger. Berger je veoma brzo kreirao tranziciju sa pogona na zadnjoj strani RWD 130 LR, na prednji motor sa prednjom vučom i testirao je ranije verzije automoibla na posebnim stazama u 1988 Czechoslovak šampionatu.

Zadovoljna progresom, kompanija Škoda je na kraju dobila zeleno svetlo sa homologacijom i mogla se zvanično takmičiti u WRC Class A tokom 1989. godine. Ovo je značilo da trkački model mora biti dosta sličan proizvodnom automobilu, ali je on zapravo dolazio sa brojnim promenama.

Karoserija trkačkog izdanja kreirana je od tankog čelika i posedovala je kavez radi maksimalnog održavanja rigidnosti. Krov poseduje mehanički otvor radi poboljšane ventilacije, dok su zadnja sedišta i ostale komponente potpuno uklopljene. Zajedno sa ostalim modifikacijama, Škoda je uspela da smanji težinu automobila na svega 750 kilograma.

Ispod haube, u međuvremenu, tim je pojačao jedinicu Favorit modela sa 1.289,4 na 1.299,6 kubnih centimetara. Performanse su dalje popravljene novim klipnjačama, radilicama i Pierburg duplim karburatorima koji snagu guraju na 118 ks, što je značajno više od proizvodne varijante, koja je iz fabrike izlazila sa 67 ks.

Rezultat je predstavljalo stvaranje veoma sposobnog reli automobila, koji je osvojio prvi događaj zvanično ulazeći u takmičenje, trku Finnish Hanki Rally 1989. godine. Ne postoji previše trka koje ovaj Favorit nije osovjio u svojoj klasi, ali neke od najistaknutijih jesu RAC Rally, Finnish 1000 Lakes Rally i Acropolis Rally. Zapravo, duo vozača i suvozača, Pavela Sibera i Petra Grosa, osvojio je popularnu trku Monte Carlo Rally svake godine od 1991. do 1994. godine u svojoj klasi.

Iako će biti zamenjen od strane Felicia modela tokom 1995., Favorit i dalje ostaje omiljena igračka u privatnom segmentu. Škoda je danas potpuno drugačiji brend, ali je zeleno V sa crvenim prugama, koji su definisali trkačku liveriju ovog automobila, ostali ključna stavka i istorijsko zaveštanje uspeha na svim VRS modelima današnjice.

N.Đ.

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2025. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group