2017 Detroit Auto Show

Više slika

Više slika

Završen je 2017 Auto salon u Detroitu. Kao po nekoj tradiciji, ovaj grad se još uvek smatra važnim industrijskim centrom i sa ponosom još uvek nosi nadimak "Motor City".

Koliko god se trudili ne možemo se oteti utisku da je pred samo otvaranje salona, politika bila glavna tema detroitskih medija, a ne automobilska industrija kako to obično biva u prvim nedeljama januara.  Ali, zato američka politika predvođena novoizabranim predsednikom Trumpom i te kako kroji potpuno drugačije odnose koji, ukoliko se sprovedu u delo, mogu znatno uticati na buduće odnose velikih automobilskih kompanija na ovim prostorima.

Što se samih proizvođača tiče, ovogodišnji auto salon ponovo je preskočila Rover grupa (Jaguar/Aston Martin). Obzirom da država Mičigen zabranjuje prodaju vozila preko interneta, Tesla već drugu godinu "bojkotuje" Detroit i pojavljuje se redovno na svim ostalim američkim salonima. Pogotovo su aktivni na sajmu u Las Vegasu, (Salon elektronike koja prethodi Detroitskom sajmu). Razlog zbog čega ove godine nema Poršea, nije nam poznat. A nismo ove godine zapazili ni vozila marke Mini Morris.

Od evropskih marki Detroit tradicionalno ne propuštaju Mercedes, BMW, Audi, WV, Volvo.

MERCEDES

Mercedes se kao po običaju predstavio sa kompletnim programom. Mnogi su očekivali i koncept PickUp truck, ali je on u poslednjem momentu otkazan. 

Imali smo priliku da pogledamo kompletan tkz."Facelift" veoma popularnog krosovera GLA klase. Najmanjem terencu iz porodice Mercedes do sada su činili glavnu konkurenciju modeli Acura RDX,  Audi Q3, BMW X1, i pretenciozno dizajniran Lexus NX.

Agregati najmanjeg Mercedesovog krosovera i dalje ostaju nepromenjeni. Bazni motor predstavlja linijski četvorocilindraš zapremine dva litra koji isporučuje 208 konjskih snaga. Onaj od koga se diže kosa na glavi i koji za sada nema konkurenciju je i naravno najegzotičniji. Radi se o Mercedes-AMG GLA45 koji vozaču donosi 375 konjskih snaga dovoljnih da ovo vozilo do stotke pokrene za samo 4.2 sekunde.

BMW

BMW je za ovu priliku spremio svetsku premijeru popularne serije 5. Ova, sedma po redu verzija najpopularjijeg modela BMW je konačno dobila dizajnersku kompaktibilnost sa "velikim bratom" iz porodice 7.

U širokoj ponudi agregata, petica se nudi u osnovnom paketu počev od dvolitarskog turbo dizelaša 520 D snage 190 konjskih snaga, preko nešto snažnije dizel verzije, 530D jacine 265 KS do benzinskih varijanti u rasponu od 250 do 467 KS.

Novinu u ponudi svako cini model 530e iPerformance plug-in hybrid i twin-turbo V8 M550i xDrive. Hibridna verzija ima radijus kretanja u rasponu od 31. milje i u električnom režimu vozilo se moze kretati brzinom do 87 milja na sat. Kao što se i može očekivati nova “petica” u svojoj ponudi ima sve moguće tehnološke igračke današnjice koje se ugrađuju u vozila ove klase. Vozaču stoji na raspolaganju ekran od 10,2 inča visoke rezolucije, a između ostalog prema navodima proizvođača, po prvi put u jednom automobilu uopšte, ugrađuje se i bežična Apple CarPlay podrška. Ukoliko budući vlasnik nije siguran kako da parkira svoje vozilo, ovaj put može slobodno da izađe iz njega i prepusti “petici’ da se sama parkira. Naime, vozilo je opremljeno sa tzv. "Remote parking assist" koji je savršen pomagač u situacijama kada niste sigurni da li imate dovoljno prostora za parkiranje u garažama u kojima nema dovoljno slobodnog prostora.

BMW je u Detroitu prikazao i svoj novi koncept, budući mali sportski krosover generacije X2. Pogon je na prednjim točkovima, sa agregatima koji su već u ponudi kada se radi o modelu X1. Dolazi nam direktno iz Pariza gde je pre neki mesec doživeo svetsku premijeru. Svojim dizajnom, sa sportskom linijom kakva je danas u potpunosti u trendu, sigurno će pridobiti mlađu populaciju i samim tim "oterati" X1 malo ozbiljnijoj i konzervativnijoj publici.

VW

Nemački VW se predstavio možda najinteresantnijim konceptom ove godine. Njihova verzija ikone hipi pokreta 60-tih godina, ako ostane u ovom obliku, biće sigurno hit na putevima širom sveta.

Concept "Buzz-Microbus" pokreće novi "modular electric drive system" sa komandama koje se po želji vozača potpuno "uvlače" u komandnu tablu aktivirajući potpunu autonomnu vožnju. Položaj vozila se konstantno prati uz pomoć lasera, radara i ultrasoničnih senzora, omogućavajući vozaču da potpuno prepusti kontrolu vozilu u pokretu.

Za sada nema zvanične potvrde da će Buzz krenuti putem serijske proizvodnje. Teški oblaci "dizelgejt" afere i dalje tresu trećeg po veličini proizvođača automobila u svetu preteći da ukupan račun na globalnom nivou, ispostavi u iznosu od neverovatnih 87 milijardi dolara.

Malo toga je preostalo od ambicioznog plana da "osvoje Ameriku", obzirom da su u prošloj godini u SAD prodali svega 349 hiljada vozila. To je ovog proizvođaca svrstalo na 15. poziciju po broju prodatih vozila. Dakle, daleko od ambicioznih procena da će do kraja 2016. VW biti jedan od najznačajnijih brendova na američkom auto tržištu. Zadatak u 2017. je još teži, jer se loš imidž na severnoameričkom tržištu veoma teško pere.

VOLVO

Volvo dolazi u Detroit sa karavanskom verzijom svoje najveće porodične limuzine. Volvo V90 Wagon je prikazan i u svojoj "Cross Country" verziji. Nema podataka o eventualnim tehničkim izmenama kada se o agregatima radi. Za severnoameričko tržište Volvo V90 pokreću isti motori kao i sedan varijantu S90. Osnovni agregat isporučuje 250 KS, dok jača verzija obezbeđuje 316 KS sa obaveznim pogonom na sva četiri točka. Nema sumnje hrabra odluka svetskog proizvođača da u ovom trenutku ponudi tržištu automobil u karavan verziji imajući na umu da živimo u svetu "crosovera" i porasta potražnje SUV vozila.

AUDI

Audi je izabrao Detroit kao mesto gde će svetu prikazati koncept vozilo Q8, preteču budućeg SUV-a visoke klase koji je znatno duži i širi od već postojećeg terenca Q7.

Unutrašnjost vozila je, kako se i očekuje futuristicki odrađena sa prostorom za samo četiri osobe. Ovaj luksuzan crosover pokreće Plug-in hibrud koji se sastoji od 3.0 V6 turbo benzinca i električnog agregata u sistemu sa osmostepenim automatskim menjačem.

Glavni konkurentima se smatraju Masserati, Bently i svi terenci ultra luksuzne klase sa osnovnom cenom od preko 100 hiljada dolara.

LEXUS

Od japanskih proizvođaca na ovogodišnjem salonu posebno izdvajamo Lexus. Svetska premijera modela LS500 nije prošla nezapaženo. Automobil predstavlja vrh ponude ovog prestižnog japanskog proizvođača i takmičiće se u društvu najboljih iz evropske ponude - BMW serija 7, Mercedes S klase i Audi A8.

Lexus nastavlja sa jednostavnom formulom kojom su počeli osvajati američko tržiste daleke 1989. Ponuditi automobil gotovo istih performansi za neuporedivo manje novca. Lexus je na američkom tržištu luksuzan brend sa najbržim rastom popularnosti. Takođe u listingu “JD Powers”, renomiranog statističkog magazina, ovaj brend je u 2016. bio ubedljivo prvi na listi kada se radi o potrošačkom zadovoljstvu (U.S. customer satisfaction index). Gotovo manijakalno opčinjen detaljima, Lexus je predstavio najnoviju generaciju svoje limuzine LS500 koja predstavlja top ponudu ovog proizvođača sa kojom namerava da "ukrsti koplja" sa prevashodno evropskim markama BMW, Audi i Mercedes, nudeći vozilo vrhunskih performansi, agresivnog dizajna i konkurentne cene.

LS 500 pokreće twin turbo V6 motor, snage 416 KS uparen sa automatskim desetobrzinskim menjaćem. Lexus stiže do stotke za svega 4.5 sekundi. Sasvim sigurno, kada se nađe u prodajnim salonima u drugoj polovini ove godine, Lexus LS500 će predstavljati izazov za veliki broj vozila iz ovog segmenta.

INFINITY

Veliku medijsku pažnju je privukao koncept Infinity QX 50. Ovaj terenac Nisanove luksuzne divizije “Infinity” je pobrao sve aplauze na prošlogodišnjem salonu automobila u Pekingu. U Detroit je došao praktično neizmenjen i sada je već sigurno da će sledeća generacija SUV vozila marke Infinity imati prepoznatljiv stajling, robusnu prednju masku, elegantne linije sa tzv. "padajućim krovom" i jako iskošenim farovima.

Ovaj koncept pokreće V6 motor zapremine 3.5 litra. U serijskoj verziji u ponudi za severno-američko tržište naći će se i četvorocilindrični turbo benzinac zapremine 2 litra snage 272 KS. Vozilo je opremljeno sa poslednjom generacijom tehnologije autonomne vožnje koje je u stanju da uz pomoć lasera, radara i kamera "osmatra" okruženje i asistira vozaču. To u potpunosti oslikava strategiju kompanije Nissan da razvija prvenstveno tehnologije koje omogućavaju aktivno "kopilotiranje" vozila sve dok se tehnologija potpune autonomne vožnje ne razvije u celosti.

KIA

Veliko iznenađenje ovogodišnjeg auto salona u Detroitu je svakako korejski proizvođač Kia i njen prvenac u kategoriji "performance" sportskih automobila. Kia je predstavila koncept “Stinger” sa namerom da izazove takve igrače u prestižnoj kategoriji sportskih "street racer-a" poput BMW 4, Audi A5 i drugi.

Proizvođač navodi da “Stinger” pokreće V6 motor snage 365 KS i da mu treba 5 sekundi da postigne brzinu od 100 km/h. U osnovnoj ponudi pogon je isključivo na zadnjim točkovima. "All wheel drive" je moguć kao deo opcionog paketa.

TOYOTA/HONDA

Od azijskih proizvođača vredno je pomenuti i svetsku premijeru Tojote “Camry”. “Camry” je na američkom tržištu najprodavaniji automobil u svojoj klasi 14 godina za redom. Sumnjamo da će mu to poći za rukom i ove godine, obzirom da je Tojota među poslednjim proizvođačima "osvežila" liniju svog predstavnika u ovoj popularnoj klasi.

U vremenima kada “krosoveri” polako ali sigurno gase tržište nekada popularnog segmenta miniven, Honda je predstavila najnovije izdanje nekada veoma popularnog modela "Odisej". Japanci nastoje preuzeti deo tržišta koji je sa pravom preuzeo Krajsler pojavom stilski veoma privlačnog modela "Pacifica", kojeg od danas nude i u hibridnoj verziji. 

GM/FORD/CHRYSLER

Što se tiče domaće trojke, reklo bi se "na zapadu nista novo". Osim futurističkog koncepta Kadilaka, kojim dizajnerski tim ove premijum marke najavljuje stilske linije ovog proizvođača za godine koje slede, sve ostalo je vec viđeno tačno pre godinu dana.

Nove verzije GMC/Chevrolet krosovera doživele su svoje premijere pred velikim brojem novinara koji su oduvek tradicionalno naklonjeni "američkoj" verziji SUV-a. To i nije čudno imajući na umu da je "original" rođen upravo ovde. Gm-ov Chevrolet "Traverse" je predstavljen u svojoj najnovijoj formi kao model za 2018. godinu. Doživeo je svoj prvi kompletni redizajn. Pokreće ga V6 agregat zapremine 3.6 litara uparen sa devetobrzinskim automatskim menjačem. Po navodima proizvođača nova verzija je štedljivija za 10% u odnosu na konkurenciju i u ponudi opcionih paketa opreme će se naći gotovo svi savremeni bezbedonosni sistemi.

Ford ove godine nije predstavio nista značajno na "četiri tocka", ali je zato svim silama predstavljao svoju lidersku poziciju kada se radi o sistemima autonomne vožnje. Održao je po prvi put u istoriji salona u Detroitu, press konferenciju ne prikazavši bukvalno ni jedan novi automobil. Razgovarali su sa novinarima o budućnosti savremenih tehnologija, posebno upravljanja vozilom i njihove međusobne komunikacije. Zanimljivo i potpuno originalno.

Fiat/Krajsler nam dovodi novi Alfin "premium" krosover "Stelvio". Na displeju je ponovo bila i “Đulija”. Interesantno je da već drugu godinu za redom novinari nisu bili u stanju da sednu za upravljač Alfinog pulena. Zanimljivo, jer tokom dva "novinarska dana" sedali smo za upravljač svakog modela, pa čak i onog najskupljeg. Iz nekog nama nepoznatog razloga, Alfa je ostala zaključana. “Đulija” jos uvek nije “spremna” za kupce Kanade i SAD-a. Na zvaničnoj internet adresi FCA/Canada&US svi podaci su dostupni osim osnovne cene. Vozilo još uvek nije moguće poručiti. Sa pravom se pitamo ako i kada ”Đulija”dobije svoje mesto u prodajnim salonima širom Severne Amerike, neće li biti već prekasno? Velika je "gužva" u premijum klasi i čini se da FCA neće biti u stanju da se nada nekoj velikoj prodaji. Za sada služi tek da upotpuni imidž, koji mu sa pravom pripada. Jer treba priznati da retko koji studio može dizajnirati automobil tako prvilačno kao što to rade Italijani. Nažalost, to ipak nije dovoljno.

Sve u svemu ovogodišnji auto salon u Detroitu je sve samo ne uobičajen, onakav kakav smo navikli da ga gledamo. Posmatrajući ga kroz industrijsku prizmu, primećujemo da gotovo svi proizvođači imaju "svoju verziju" tzv.autonomne vožnje, i da se svi kao po zapovesti trude da ne propuste voz koji je krenuo, čini nam se, u još uvek nepoznatom pravcu.

Teško je proceniti koju poruku svetu šalje ovogodišnji auto salon u Detroitu. Od zaokreta japanskog proizvođača Nissana koji je krenuo da razvija tehnologije koje će samo "aktivno ko-pilotirati" vozaču, do smelih predviđanja nekih analitičara da deca rođena u ovoj godini, neće svoje punoletstvo obeleziti vozačkim ispitom. Za to jednostavno neće imati potrebe, jer će se prevoziti u "samovozećim" (driverless cars) automobilima.

Velike reči i smela predviđanja sa jedne strane, dok predsednik najveće svetske tehnološke sile, ponašajući se kao “slon u staklenoj basti”, "sekirom" pokušava da povrati fabrička postrojenja koja su već odavno izgubljena.

Danas u svetu globalizacije, IT sektora i softvera koji se programiraju ko zna gde, i ptice na grani znaju da je to "nemoguća misija".

2017. biće veoma interesantna godina, pogotovo u američkoj automobilskoj industriji, jer će "bela Amerika" Mičigena, Ohaja i Pensilvanije, koja je glasala za Trampa, kad-tad ispostaviti račun. A tad, verovatno ide ona naša… "Obećanje, ludom radovanje".

A kako nam je svima lepo zvučala krilatica: "Let’s make America great again!!!", zar ne?

Aleksandar Media/Canada

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2024. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group