Elon Mask tvrdi da su Tesla autonomni sistemi 'dokazano' bezbedniji od ljudi

Tehnologija rapidno napreduje u automobilskoj industriji, autonomni sistemi vožnje postaju sve interesantniji kupcima, ali koliko su oni u suštini bezbedniji i bolji od ljudskih korisnika?

Kada se pogledaju brojke, potpuno je jasno da su trenutno autonomne vozačke tehnologije i sistemi još uvek daleko od idealnih, ali uprkos svim manama koje još uvek imaju, najmanje jedna kompanija na planeti ih je već uvela u svoje modele.

Sa svim tim na umu, uopšte ne čudi da su Autopilot i Full Self Driving sistemi kompanije Tesla u potpunosti podelili mišljenje javnosti. Čitava situacija dodatno je podgrejana prilično provokativnim komentarima izvršnog direktora kompanije, Elona Maska, koji je krajem prošle godine izjavio kako bi bio potpuno šokiran ukoliko Full Self-Driving tehnologija njegove kompanije ne bi bila bezbednija od ljudi.

Zapravo, on je izjavio da – ’biti bezbedniji od ljudi predstavlja nizak standard’. Mask se svojom izjavom uglavnom osvrtao na opasna ponašanja kao što je kucanje poruke tokom vožnje, vožnja sa nedostatkom pažnje i vožnja od strane umornih vozača, odnosno poljima u kojim autonomni sistemi mogu dominirati.

Međutim, sudeći prema ljudima Jalopnik publikacije, lestvica za ’bezbedniji od ljudi’ verovatno je daleko viša nego što se moglo pretpostaviti. Zapravo, nakon izvlačenja statističkih brojki, deluje da vozači uspevaju da izbegnu sudare u 99,999819% slučajeva, a ako je verovati podacima kompanije Tesla, oni su ovu cifru već prevazišli.

Svakog kvartala, kompanija Tesla iznosi bezbednosne podatke koji uključuju zabeležene slučajeve udesa u poređenju sa kilometrima tokom kojih su ovi sistemi aktivni. Sudeći prema rezultatima iz trećeg kvartala prošle godine, ovi sistemi su izbegli 99,999984% nesreća. Međutim, kada se ovakve stvari čitaju, na pamet prvo pada mudrosti velikog Marka Tvena, koji je izjavio: „Postoje tri vrste laži: laži, proklete laži i statistika“.

Tačka gledišta koja sve promatra kroz jednostavni okvir statističkih podataka može slepo produbiti poverenje kod ljudi. Mask i Tesla možda greše kada je u pitanju poređenje njihovih Autopilot ili FSD sistema sa ljudima, posebno ukoliko uzumemo u obzir tvrdnje o tome koliko su ljudi loše koncentrisani u poređenju sa vozačkim autonomnim sistemima drugog nivoa, što je problem koji svi brendovi imaju, ali su oni u potpunosti u pravu kada je reč o tome koliko umorni, raskucani na svojim telefonima ili potpuno skrenute pažnje vozači na javnim drumovima mogu biti.

Autonomne bezbednosne karakteristike, nalik asistencije prilikom održavanja trake i automatsko kočenje u slučaju nužde, bez ikakve sumnje sprečavaju bebzbrojne nesreće svakoga dana i spašavaju živote širom sveta i zapravo ostaje da vidimo koliko će vremena proći pre nego što proizvodna vozila budu imala autonomni vozački program koji će zaista biti sigurniji od ljudi.

N.Đ.

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2024. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group