Kako je sve počelo - Priča o evoluciji ikoničnog BMW M3 modela

Moderni M3 modeli su odlični u svakom smislu, ali tokom godina, ono što je činilo originalni E30 M3 specijalnim, potpuno je nestalo...

Međutim, to nije sprečilo da poslednja izdanja koji nose ovu slavnu oznaku sveukupno budu dosledno opake verzije sa paketima koji mogu oduševiti svakoga. U poslednjem videu Džejsona Kamisa, sa Hagerty kanala, nama je predstavljena puna istorija ovih modela performansi i pružena nam je lekcija o svemu što bismo ikada poželeli da znamo vezano za M3.

Nastao u pogonu Minhenskih najboljih, originalni E30 M3 je predstavljao automobil koji vam se obraćao. E30 je omogućavao vozaču da oseti svaku pojedinačnu senzaciju, nevezano sa tim da li se njime upravlja na trkačkoj stazi ili regularnom putu. Mehanička sinfonija ove linije, onda kada je ona u svom najboljem izdanju - sa četvorocilindrašem unutrašnjeg sagorevanja - dostiže svoj vrhunac na visokim i najvišim tačkama obrtometra.

Uspon M3 modela može biti pripisan rivalskoj kompaniji Mercedes-Benz i njenom 190E 2.3 16 serijalu, uprkos tome što brojni ljudi to zapravo ne shvataju. 190E model, poznatiji kao Beby Benz, bio je prvi pokušaj trokrake zvezde da uđe u kompakt kategoriju autoindustrije, a potreba za kompaktnim modelima nastala je zbog krize sa gorivom tokom sedamdesetih.

Nakon velikih troškova uloženih u razvoj, ovaj projekat je umalo bio obustavljen od strane upravnog odbora kompanije, ali je na svu sreću automobil ipak izašao na tržište i prodat je u preko 1.800.000 primeraka tokom jedanaestogodišnje proizvodne kampanje. Tokom vremena, inžinjeri brenda Mercedes razvili su i W201 2.3 16, sportsku verziju svoje male bebe. Ova mašina kreirana je uz pomoć brenda Cosworth i predstavljala je remek delo modernog inženjeringa, obarajući brojne rekorde.

U komšijskom taboru, nastao je novi plan - pobediti Mercedes. Međutim, za razliku od suparničkog brenda, kompanija BMW imala je bogatu istoriju u proizvodnji brzih i malih sedan modela, veoma interesantnih za vožnju. Sam M3 je bio svega 0,2 sekunde brži od 325i Sport modela i njegove mehaničke komponente su preuzete sa ostalih modela bavarskog proizvođača. Sa druge strane, E30 M3 nije predstavljao previše dobar poslovni projekat u prodajnom smislu, jer je 325i linija sa svojom nižom cenom i šestocilindričnim motorom donosila kupcima gotovo iste pefrormanse kao i četvorocilindrični M3.

Oba modela, BMW E30 M3 i Mercedes Benz 190 2.3 16, dominirala su DTM šampionatom, koji može u neku ruku biti opisan kao glavno bojno polje između Štutgarta i Minhena. E30 M3 je u ukupnom skoru ipak uspešniji automobil, ali za dlaku, osvajajući 48 trka naspram 42 koliko u istoriji poseduje Mercedes. Međutim, ovo nije jedina prednost koju Bavarci poseduju, jer je od ove dve slavne linije samo M3 opstala do današnjeg dana.

Poslednje se dogodilo zbog promene strategije kompanije BMW, jer kao što naš voditelj navodi, E46 serija bi umesto E30 trebalo da bude zapamćena kao sam vrhunac M3 linije. Ovi modeli poseduju trkački duh utkan u drumskoj dinamici i u paketu koji su ljudi zapravo želeli da kupuju. Pored toga, ova linija i dalje predstavlja automobile koje moderna izdanja nastoje da kopiraju.

Uprkos tome što nema spora da se poslednja G80 M3 linija ne može uporediti sa E30 ili E46 varijantama, ona i dalje poseduje savršenu šasiju, možda čak i previše dobru za ono za šta je namenjena. Iako ona možda nije aktivno orijentisana vozaču kao original, definitivno je daleko bolja od dve generacije koje su joj prethodile. Nevezano sa tim što mu je prednja maska, neko bi rekao, veličine gotovo dva putna kofera, poslednji M3 automobil ima svu snagu i šasijske komponente koje mogu, svima koji su dovoljno srećni da ga voze, doneti širok osmeh na lice. Kako je Kamisa naglasio, ovo je savršen automobil dokle god možete da ignorišete njegov kljun.

N.Đ.

Povezane teme

All Rights Reserved. | 2009 - 2024. Copyright© Mini STUDIO Publishing Group. | Uslovi korišćenja | Developed by Mini STUDIO Publishing Group