Po svemu sudeći, uskoro će vozačima ispod 21 godine biti zabranjeno da voze automobile kod kojih je odnos snage i mase veći od 76 konjskih snaga po toni. Sajt Polovni automobili pozabavio se ovom temom i potražio primere automobila koje će mladi smeti da voze, kao i one kojima neće moći da upravljaju, ako se usvoji predlog izmena zakona.
Nakon raznih ideja (logičnih ili ne procenite sami) koje smo imali prilike da čujemo proteklih nedelja, došlo se do predloga da se vozačima mlađim od 21 godine zabrani vožnja automobila kod kojih je odnos snage motora i mase veći od 76 konjskih snaga, ili 56 kilovata, po toni.
Ova zamisao je neuporedivo bolja od svih prethodnih, koje su se odnosile samo na radnu zapreminu motora ili samo na snagu motora.
Tako će se mnogi mladi vozači naći u situaciji da ne smeju da voze porodični automobil dok ne napune 21 godinu, a da nisu u mogućnosti da nabave novi.
Kako da znam da li moj automobil spada među "opasne"?
Formula je jasna. Dozvoljeno je da motor ima snagu od maksimalno 76 KS ili 56 kW po toni mase automobila.
Uzmite snagu vašeg automobila (u KS ili u kW) i podelite je sa njegovom masom izraženom u tonama – ako je vozilo teško 1.200 kg, računaćete da je teško 1,2 tone.
Na primer, Citroen Xsara 1.6 16V karavan iz 2001. godine sa 109 KS ili 80 kW ima sledeći odnos snage i mase: 109 KS / 1,183 t = 92,14 KS po toni ili 67,6 kW po toni. Dakle, Citroen Xsara 1.6 smatra se opasnim vozilom za vozače mlađe od 21 godine.
Uzmimo još jedan primer - FIAT Brava 1.6 16V iz 1998. godine sa 103 KS ili 76 kW, mase 1.305 kg: 103 KS / 1,305 t = 78,9 KS po toni ili 58,2 kW po toni. Ni ovaj automobil nije dovoljno bezbedan za mlade vozače.
Snaga i težina mog vozila?
Masu možete da nađete na zadnjoj strani saobraćajne dozvole, kod oznake G. Snagu možete da nađete takođe na zadnjoj strani saobraćajne dozvole, kod oznake P.2.
Snaga je u upisana u kilovatima (kW) – ukoliko želite da ih pretvorite u konjske snage, samo ih pomnožite sa 1,36.
U tabeli možete videti kolika je maksimalna dozvoljena snaga za određenu masu vozila:
Masa vozila | Maks. dozvoljena snaga u KS | Maks. dozvoljena snaga u kW |
2.000 kg | 152 | 112 |
1.900 kg | 144 | 106,4 |
1.800 kg | 136,8 | 100,8 |
1.700 kg | 129,2 | 95,2 |
1.600 kg | 121,6 | 89,6 |
1.500 kg | 114 | 84 |
1.400 kg | 106,4 | 78,4 |
1.350 kg | 102,6 | 75,6 |
1.300 kg | 98,8 | 72,8 |
1.250 kg | 95 | 70 |
1.200 kg | 91,2 | 67,2 |
1.150 kg | 87,4 | 64,4 |
1.100 kg | 83,6 | 61,6 |
1.050 kg | 79,8 | 58,8 |
1.000 kg | 76 | 56 |
950 kg | 72,2 | 53,2 |
900 kg | 68,4 | 50,4 |
850 kg | 64,6 | 47,6 |
Konkretni primeri
Navedene primere uzmite sa dozom rezerve, pošto masa različitih primeraka istog modela može značajno da varira, u zavisnosti od standardne i dodatne opreme, broja vrata, verzije za određeno tržište...
Validan je isključivo podatak koji se nalazi u saobraćajnoj dozvoli.
Može
VW Passat 1.9 TDI sa 100 KS iz 2004. godine – odnos 72,4 KS po toni
Zastava 101 sa 55 KS iz 2004. godine – odnos 65,9 KS po toni
Toyota Yaris 1.0 sa 68 KS iz 2004. godine - odnos 74,3 KS po toni
Opel Corsa 1.0 sa 60 KS iz 2004. godine - odnos 61,2 KS po toni
Opel Astra 1.7 CDTI sa 100 KS iz 2004. godine - odnos 73,2 KS po toni
Ne može
VW Golf 1.9 TDI sa 100 KS iz 2004. godine – odnos 84 KS po toni
Toyota Avensis 2.0 D-4D sa 116 KS iz 2004. godine – odnos 81,1 KS po toni
Toyota Yaris 1.3 sa 86 KS iz 2004. godine - odnos 87,7 KS po toni
Kontraefekat?
Jedna od mana ovog ograničenja je to što može da izazove kontraefekat, tj. da u stvari pogorša bezbednost na putevima.
Naime, novopečeni vozač će dobiti dozvolu, ali zbog ograničenja neće smeti da vozi porodični automobil sledeće tri godine – za to vreme će "ispariti" iskustvo stečeno na časovima vožnje.
Kada napuni 21 godinu i sedne za volan, dobijamo vozača koji je položio pre nekoliko godina i od tada gotovo da nije vozio.
Kada sve navedeno imamo u vidu ostaje pitanje, da li je ovo pravo rešenje za unapređenje bezbednosti mladih vozača u saobraćaju? Šta vi mislite? Imate li drugačiji predlog?
Izvor: Polovni Automobili